Już od 1 lipca 2025 ruszył pierwszy w Polsce pilotaż skróconego tygodnia pracy. Program umożliwia firmom i instytucjom przetestowanie dwóch modeli:
• 35 h tygodniowo przy 5 dniowym tygodniu,
• 32 h tygodniowo w 4 dni… bez obniżki pensji
To nie tylko test – to reakcja na sygnały społeczne. Polacy należą do najbardziej zapracowanych obywateli UE – często deklarują, że brakuje im czasu na zdrowie, rodzinę i relaks. Przemiany technologiczne oraz zmieniające się priorytety sprawiają, że coraz bardziej liczy się nie sam czas pracy, ale jej efektywność i jakość. Idea ta nie jest nowa ani odosobniona – testy modeli skróconego tygodnia z powodzeniem prowadzono w takich krajach jak Islandia, Belgia, Hiszpania czy Japonia, a wyniki często przynosiły wzrost wydajności, spadek absencji i poprawę atmosfery w miejscu pracy.
Reakcje pracodawców – od ciekawości po ostrożność
• Duże i innowacyjne firmy (technologia, kreatywność) z entuzjazmem testują nowe modele.
• MŚP, zwłaszcza w sektorach wymagających ciągłej obsługi (handel, służba zdrowia), podchodzą do pilotażu z rezerwą, obawiając się reorganizacji i kosztów.
Program opiewa na 10 mln zł z Funduszu Pracy, z możliwym dofinansowaniem do 1 mln zł na projekt (koszt nie przekracza 20 tys zł na pracownika) gov.pl+3infor.pl+3forsal.pl+3.
Etapy realizacji:
1. Przygotowanie – od podpisania umowy do 31 XII 2025, (Start: 1 lipca 2025 – skrócony tydzień pracy w formie pilotażu, modele: 32 h/4 dni lub 35 h/5 dni, bez obniżki pensji, wsparcie: 10 mln zł puli, do 1 mln zł dofinansowania na projekt).
2. Testy – od 1 I 2026 do 31 XII 2026,
3. Ewaluacja i raporty – do 15 V 2027
4. Ocena realnych korzyści i ryzyk, decyzje legislacyjne planowane do końca 2027.
Nabór ofert: 14 VIII–15 IX 2025, wyniki ogłoszone do 15 X 2025 .
Co obiecują zarówno badania, jak i praktyka?
Założenia MRPiPS i przykłady z urzędów i firm takich jak Herbapol Poznań:
• lepsza równowaga praca – życie,
• mniejsze wypalenie i absencja,
• wzrost kreatywności i efektywności,
• spadek błędów i wypadków
Gdzie leżą wyzwania?
• Potencjalne koszty operacyjne i konieczność reorganizacji,
• Ryzyko spadku konkurencyjności wywołane nieumiejętnym wdrożeniem,
• Nierównomierne korzyści między różnymi branżami
To właśnie dlatego kluczowe będzie rzetelne monitorowanie efektów – data-driven, nie oparta na intuicji.
Co czeka nas dalej?
Pilotaż to dopiero początek. MRPiPS spodziewa się, że na podstawie wyników przygotuje propozycje legislacyjne jeszcze w tej kadencji Sejmu – do listopada 2027 To pierwszy krok do tego, by krótszy tydzień pracy stał się standardem – w formie dopasowanej do różnych sektorów i modeli działania.
Pilotaż może być kamieniem milowym w budowaniu bardziej zrównoważonego rynku pracy – odpowiada zarówno na głosy społeczne, jak i globalne trendy. Dzięki wsparciu rządowemu możliwe jest bezpieczne testowanie zmian na szeroką skalę, a efekty tych eksperymentów będą fundamentem przyszłych decyzji legislacyjnych.
