Main Logo
  • Poznaj Synerdi
  • Cennik
  • Portal HR
  • Kontakt
  • <Logowanie>
Main Logo
  • Poznaj Synerdi
  • Cennik
  • Portal HR
  • Kontakt
  • <Logowanie>

Praca zdalna i hybrydowa – statystyki, wskazówki dla pracodawców

28 sierpnia, 2023

Praca zdalna, która miała być chwilowym rozwiązaniem na czas pandemii, szturmem podbija globalny sektor korporacyjny. Model ten doczekał się w Polsce regulacji ujętych w Kodeksie pracy i zyskuje coraz więcej zwolenników zarówno wśród pracodawców, jak i specjalistów. W artykule przyjrzymy się statystykom dotyczącym pracy zdalnej i hybrydowej, a także sprawdzimy w jaki sposób pracodawcy powinni ustalić koszty w nowym modelu pracy.

66% pracowników popiera pracę zdalną (55% z nich w pełnym wymiarze godzin)



Praca zdalna – statystyki, regulacje prawne
Jak wynika z raportu Stan pracy hybrydowej w Polsce. Doświadczenia i oczekiwania pracowników, opracowanego przez firmę Deloittle w listopadzie 2022 roku, 46% respondentów deklaruje,że decyzja o zwiększeniu liczby dni obowiązkowej obecności w biurze skłoniłaby ich do zmiany pracodawcy. Jednocześnie ponad 30% zrezygnowałoby z części wynagrodzenia, aby uzyskać lub zachować możliwość pracy zdalnej w zadowalającym wymiarze.

Te wyniki pokazują, że elastyczne formy pracy, takie jak praca hybrydowa, mają duże znaczenie dla pracowników i mogą wpływać na ich decyzje dotyczące zatrudnienia. Konieczność zmian zauważają nie tylko pracownicy ale również ustawodawcy.

W dniu 7 kwietnia 2022 r. wprowadzono oczekiwane przepisy dotyczące wykonywania pracy w trybie zdalnym w Kodeksie pracy. Zastąpiły one dotychczasowe regulacje, odnoszące się do tzw. telepracy. Po wdrożeniu nowych zasad, pokrywanie kosztów pracy zdalnej przestało być opcjonalne i stało się obowiązkowym elementem wynagrodzenia dla pracowników wykonujących pracę zdalną.

W jaki sposób ustalić koszty pracy zdalnej?
Nowe przepisy pozostawiają pracodawcom dużą swobodę w pokryciu kosztów pracy zdalnej, wyróżniając trzy elementy: koszty sprzętu, koszty serwisu i koszty bieżące. Pracodawcy mają kilka opcji uregulowania tych kosztów.

Sprzęt:
a) Pracodawca zapewnia niezbędny sprzęt.
b) Pracownik używa swojego sprzętu i otrzymuje ekwiwalent lub ryczałt.

Serwis:
a) Pracodawca zapewnia serwis narzędzi pracy.
b) Pracodawca pokrywa rzeczywiste koszty serwisu organizowanego przez pracownika.
c) Pracodawca wypłaca ryczałt.

Koszty bieżące:
a) Pracodawca pokrywa koszty energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych oraz ewentualnie inne koszty jako ekwiwalent.
b) Pracodawca wypłaca ryczałt.

Problem pokrycia kosztów bieżących:
– Wysokość ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną nie jest jednoznacznie określona w przepisach.
– Ustalając ekwiwalent, trzeba uwzględnić dokładne miesięczne koszty poniesione przez pracownika.
– Ryczałt jest bardziej preferowanym rozwiązaniem, ale wymaga ustalenia stałej comiesięcznej kwoty.
– Wysokość ryczałtu może różnić się w zależności od miasta i branży, oscylując między 30 zł a 90 zł dla pracowników pracujących całkowicie zdalnie.
– Należy rozważyć, czy ryczałt zmienia się w przypadku nieobecności pracownika z powodu choroby lub innych przyczyn.

Aby ułatwić wdrożenie pracy zdalnej i zarządzanie informacją o pracownikach, warto skorzystać z oprogramowania Synerdi. Dzięki niemu można poprawić komunikację w firmie, zarządzać informacją o pracownikach, kontrolować urlopy oraz rejestrować czas pracy. Wykorzystanie Synerdi może znacznie ułatwić proces adaptacji do nowych przepisów i usprawnić funkcjonowanie pracy zdalnej. Skorzystaj z Synerdi już teraz i zwiększ efektywność swojej firmy!

Zainteresował Cię ten artykuł? Udostępnij go!
Poprzedni wpis
Następny wpis

Zobacz także

  • Skuteczne planowanie urlopu w Synerdi
  • Plan był dobry, tylko życie miało inne plany czyli o tym, dlaczego realizacja celów to często mission: impossible
  • Jak Synerdi może wspomóc HR w małych firmach bez kadrowej?
  • Grywalizacja w HR: Jak zabawa zwiększa zaangażowanie pracowników
  • Praca hybrydowa 3.0: Co po pracy zdalnej?
  • Długi weekend majowy – czas na prawdziwy reset
  • Wellbeing jako strategia biznesowa, a nie tylko benefit
  • Ewidencja czasu pracy – cicha obsesja PIP. Jak się przygotować, by spać spokojnie?
  • Urlop jednym kliknięciem – dlaczego warto przejść na elektroniczne wnioski urlopowe?
  • Masz jeszcze papierowe teczki? Czas je zdygitalizować – zrób miejsce na rozwój!

© Copyright 2025 casco.pl | Regulamin serwisu

Dziękujemy!

Szanowny Kliencie,

 

Serdecznie dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą i skorzystanie z opcji bezpłatnego odbioru naszego e-booka. Wkrótce, nasz zespół skontaktuje się z Tobą poprzez e-mail podany w formularzu zamówienia, aby dostarczyć zamówioną książkę.

Oczekuj na swoją cyfrową kopię w najbliższym czasie!

 

Pozdrawiamy,
Zespół Synerdi.pl